Основні проблеми українських експортерів при виході на ринки ЄС

Основні проблеми українських експортерів при виході на ринки ЄС

Результати вільної торгівлі України на ринках ЄС багатозначущі. Ми вмить вичерпуємо квоти на зернові, але решту заповнити не можемо, а за деякими позиціями експорт навіть не починався. Частково через недостатнє виробництво, але переважно — через низьку якість продукції і складного виходу виробників на європейський ринок. Так, у 2015 р. повністю використовувати вдалося лише квоти на пшеницю, кукурудзу, ячмінну крупу, овес, мед, виноградний і яблучний соки. Частково використані квоти на цукор, ячмінь і солод. Але інші групи товарів на ринки Європи або потрапили в зовсім незначній кількості (етанол, висівки, крохмаль, яйця), або не потрапили взагалі (молочна продукція, свинина, яловичина, баранина, вершкове масло, цукрові сиропи, гриби), пише Юлія Самаєва у статті “Торгівля з ЄС: за деякими позиціями експорт навіть не починався” в тижневику “Дзеркало тижня. Україна”.

За оцінками експертів Всесвітнього економічного форуму, проблеми, з якими стикаються українські експортери, — це відсутність доступу до торгового фінансування, недостатній рівень технологій виробництва і навичок персоналу, труднощі у визначенні потенційних ринків і покупців, невідповідність продукції міжнародним технічним вимогам і стандартам, а також проблеми доступу до імпортних ресурсів, необхідних для виробництва. Насамперед, експортерам слід підвищити ефективність власного бізнесу.

Бажання стрімкої окупності, “швидких грошей”, є другою причиною того, чому ми не завойовуємо зовнішні ринки, а тупцюємо на місці. Також існує величезний потенціал скорочення витрат і втрат на всіх етапах ланцюжка постачань. Для проведення експортної операції в Україні потрібно 11 документів, загальний процес триватиме в середньому 127 годин і буде коштувати 667 доларів, причому найбільше часу витрачається саме на підготовку документів. На вартість процедур оформлення також припадає майже половина вартості експортної операції. А внутрішні перевезення є найдорожчим етапом експорту. На думку українських експортерів, найменш проблемними процедурами в Україні є отримання сертифіката походження та проходження екологічного контролю, а найбільш проблемними залишаються відшкодування ПДВ та валютний контроль (опитування ІЕІ, проведене в рамках проекту “Торгова політика і практика в Україні”, 2015 р.).

Основними причинами небажання експортувати товари до ЄС залишаються несприятлива економічна ситуація в Україні, відсутність партнерів за кордоном, обтяжливість внутрішніх експортних процедур і відсутність фінансування. У той же час названі проблеми по-різному сприймаються підприємствами залежно від їхнього розміру. Так, відсутність партнерів за кордоном є найбільшою проблемою для малих і середніх компаній. Їх же стримує брак фінансування. Недолік інформації також гостріше відчувають невеликі підприємства, тоді як великі практично не згадують про цю проблему. І якщо уряд серйозно націлений на “експортний прорив”, то потрібно зосередитися саме на усуненні бар’єрів для середніх і невеликих компаній. За оцінками ІЕД, частка малого і середнього бізнесу становить 14,5% від загального обсягу поставок з України. Це вдвічі менше, ніж в середньому в країнах ЄС, і відповідає умовному передостанньому місці в Європі. При цьому малі підприємства витрачають вдвічі більше часу на оформлення товару, а вартість оформлення зовнішньоторговельних операцій в них вища через невеликі розміри партій.

“Для того, щоб принципово змінити ситуацію, достатньо лише навести лад у системі державного регулювання експортних процедур, прибрати бюрократичні бар’єри, створити дійсно рівні для всіх умови. Стратегічно важливим також є розвиток інфраструктури з урахуванням потреб міжнародної торгівлі. І не тільки розвиток терміналів та мережі доріг, але і транспортних послуг — дистрибуції, логістики, страхування, а також політичних, юридичних і фінансових умов надання цих послуг. У гонитві за експортною виручкою держава не помічає дрібного виробника і, на жаль, глуха до його прохань. Потужне лобі агросектору просуває рішення, вигідні великим компаніям, а дрібні поки змушені самотужки боротися з вітряними млинами української бюрократії, торговельних квот і обмежень”, – робить висновок автор статті.

Залишити відповідь